Сьогодні курс на інтеграцію з Європейським Союзом закріплений у Конституції України, а повне виконання Угоди про асоціацію є одним із завдань, визначених Стратегією національної безпеки. Чому так і які перспективи відкриває для нас реалізація Угоди? Інтеграція з Європейським Союзом - це свідомий вибір громадян та ключова вимога Революції Гідності 2013-2014 років. Повна назва документу - Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони. Обсяг документу - 486 статей з 44 додатками, протоколами і спільною декларацією, а офіційний текст налічує близько 2000 сторінок. Недарма Герман ван Ромпей (президент Європейської Ради 2010-2014) назвав нашу угоду «однією з найбільш детальних угод про асоціацію, яку коли-небудь укладав Європейський Союз». Угода має на меті політичну асоціацію та економічну інтеграцію України з Європейським Союзом, що, своєю чергою, залежать від прогресу в імплементації цієї Угоди, а також від досягнень України в забезпеченні поваги до спільних цінностей і прогресу в наближенні з ЄС у політичній, економічній та правовій сферах. Підписання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС відбувалося в два етапи. 21 березня 2014 р. під час позачергового саміту Україна – ЄС було підписано політичну частину Угоди та Заключний акт саміту. Зокрема, було підписано преамбулу, статтю 1, розділи І «Загальні принципи», ІІ «Політичний діалог та реформи, політична асоціація, співробітництво та конвергенція у сфері зовнішньої та безпекової політики» і VII «Інституційні, загальні та прикінцеві положення» Угоди. На саміті також була зроблена заява, що зобов’язання України, які випливають зі статті 8 Угоди про асоціацію стосовно ратифікації Римського статуту Міжнародного кримінального суду 1998 р. будуть виконані після внесення відповідних змін до Конституції України. 27 червня 2014 р. в ході засідання Ради ЄС було підписано економічну частину Угоди – розділи III «Юстиція, свобода та безпека», IV «Торгівля і питання, пов’язані з торгівлею», V «Економічне та галузеве співробітництво» та VI «Фінансове співробітництво та положення щодо боротьби із шахрайством». 16 вересня 2014 р. Верховна Рада України та Європейський Парламент синхронно ратифікували Угоду про асоціацію між Україною та ЄС. Українська сторона передала депозитарію ратифікаційні грамоти і завершила таким чином всі внутрішньодержавні процедури. З 1 вересня 2017 року Угода про асоціацію набула повної юридичної чинності після її ратифікації парламентами усіх 28 держав-членів ЄС (після виходу Британії Союз нараховує 27 країн-учасниць)
Якщо Ви бажаєте більше знати про Угоду про асоціацію, зокрема, знайти відповіді на питання, чи передбачає Угода членство України в ЄС, чи має вона термін дії, що таке acquis ЄС та багато інших, пропонуємо Вам пройти навчальний курс, розроблений спецпроектом EdEra та міжнародним фондом «Відродження» за підтримки ЄС в рамках проєкту «Громадська синергія» за посиланням.
Тут Ви можете ознайомитися з повним текстом Угоди
Якщо Ви цікавитеся питаннями європейської інтеграції та бажаєте знати про усі новини пропонуємо перейти за посиланням на євроінтеграційний портал «Україна - Європа»
Хто і як виконує Угоду про асоціацію?
В Україні питання координації та узгодження заходів в рамках євроінтеграційного політичного вектору покладено на Віце-прем’єр-міністра з питань європейської та євроатлантичної інтеграції України. Втім ситуація дещо змінилася з утворенням у 2020 році Комісії з координації виконання Угоди про асоціацію, яку очолює Прем’єр-міністр, а до складу входять усі члени Уряду.
З метою виконання Угоди про асоціацію Урядом розроблено і затверджено національний план заходів.
Крім того, для моніторингу прогресу виконання завдань, визначених планом заходів, за підтримки ЄС спільно з експертами проєкту «Association4U» було розроблено електронний інструмент «Пульс Угоди», перегляд якого відкритий для усіх охочих та доступний за посиланням
Місія МВС
Міністерство є складовою сектору національної безпеки та виконує свою частину завдань в рамках виконання Угоди про асоціацію. Для цього були вжиті інституційні та організаційні заходи, зокрема наказом Міністра внутрішніх справ від 17.05.2018 № 421 затверджено відомчий план заходів з виконання Угоди (оновлений план затверджений наказом від 03.09.2020 № 644). Для забезпечення належної організації визначених завдань та сталості результатів в структурі МВС утворено Директорат стратегічного планування та європейської інтеграції. Координацію та моніторинг виконання Угоди покладено на відділ європейської інтеграції головного управління європейської та євроатлантичної інтеграції. Зокрема, МВС забезпечує виконання завдань розділу ІІІ Угоди «Юстиція, свобода та безпека», а також частково розділу ІІ « Політичний діалог та реформи, політична асоціація, співробітництво та конвергенція у сфері зовнішньої та безпекової політики», та окремі завдання в рамках секторальної інтеграції, зокрема у сферах навколишнього середовища, транспорту, транскордонного та регіонального співробітництва. На сьогодні комунікація між державними органами України та відповідними партнерами з Європейського Союзу – це безперервний процес. Однак, найбільшою формальною та найефективнішою платформою для особистого діалогу є засідання двосторонніх органів асоціації, які відбуваються щороку. Це Саміт Україна - ЄС, Рада асоціації, Комітет асоціації та його підкомітети. Відповідно до компетенції МВС залучене до організації та проведення Комітету асоціації, Підкомітету з питань юстиції, свободи і безпеки, Діалогу з прав людини та кластерних засідань.
У 2020 році МВС забезпечено виконання наступних заходів:
з метою удосконалення координації та моніторингу заходів у сфері європейської інтеграції утворено Мережу контактних осіб з питань європейської інтеграції, проведено три засідання мережі, в ході яких визначено першочергові кроки, зокрема для належної підготовки до засідань Комітету асоціації, Ради асоціації, реалізації інформаційної кампанії;
розроблено і затверджено Стратегію боротьби з організованої злочинністю, триває робота з розроблення відповідного Плану заходів з її реалізації;
підписано Адміністративну домовленість з Агентством ЄС з підготовки працівників правоохоронних органів (CEPOL);
в рамках наближення національного законодавства до права ЄС забезпечено розроблення і внесення на розгляд Верховної Ради України законопроєктів:
- «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо об’єктів підвищеної небезпеки»,
- «Про ратифікацію Меморандуму про взаєморозуміння між Україною та Європейським поліцейським офісом стосовно конфіденційності та забезпечення збереження інформації»,
- «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо відповідальності за викрадення, привласнення, збут, підроблення документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, а також свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану та/або використання завідомо підроблених таких документів»
- «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства у сфері міграції»,
- «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо вдосконалення законодавства у сфері міграції»;
взято участь у розробленні законопроєктів:
- «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та Кодексу про адміністративні правопорушення щодо підвищення ефективності протидії кібератакам»,
- «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу щодо підвищення ефективності боротьби з кіберзлочинністю та використання електронних доказів»,
- «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» щодо імплементації Конвенції ради Європи про захист дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства (Ланцаротської конвенції)»;
забезпечено розроблення та внесення на розгляду Уряду:
- проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження зразків бланків і технічних описів національного та міжнародного посвідчень водія, свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу, тимчасового реєстраційного талона та зразка розпізнавального автомобільного знака України та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» (рішення ухвалено - постанова від 16.09.2020 № 844)
- проєкту розпорядження Кабінету Міністрів України «Про затвердження Концепції Державної цільової програми матеріально-технічного переоснащення національної гідрометеорологічної служби на період 2022 – 2024 років (рішення ухвалено – розпорядження від 04.11.2020 № 1381-р )
Виконання критеріїв функціонування безвізового режиму в’їзду до Європейського Союзу для громадян України З 11 червня 2017 року для громадян України діє безвізовий режим в’їзду до ЄС.
З правилами безвізового режиму для громадян України Ви можете ознайомитися тут:
https://dsk.kyivcity.gov.ua/files/2017/6/8/Pamiatka.pdf
а також тут https://dsk.kyivcity.gov.ua/files/2017/6/8/InfDov.pdf
Радимо уважно перевіряти актуальні вимоги щодо перетину кордону на офіційних сайтах Міністерства закордонних справ, Державної міграційної служби, Державної прикордонної служби, зокрема користуючись корисними посиланнями:
https://mfa.gov.ua/podorozhnim/pravila-viyizdu-za-kordon-gromadyan-ukrayini
https://dmsu.gov.ua/faq/biometrichni-dokumenti-v-ukrajni.html
https://dpsu.gov.ua/ua/1597924866-De-i-yak-mozhna-peretnuti-derzhavniy-kordon-Ukraini
Безперечно, виконання усіх необхідних критеріїв Плану дій з візової лібералізації і як наслідок запровадження безвізового режиму в’їзду до ЄС для громадян України – це історія успіху і результат великої спільної роботи усіх державних органів України, в тому числі органів системи МВС. Втім ця робота триває, оскільки ЄС ухвалив рішення про запровадження постмоніторингу функціонування безвізового режиму в рамках механізму призупинення. Цей інструмент абсолютно реальний і дуже ефективний. Саме тому державні органи України (як і інших країн, з якими ЄС запровадив безвізовий режим в’їзду) щороку готують звіт про стан дотримання усіх необхідних критеріїв.
За результатами оцінювання європейськими експертами Україна сьогодні не входить до зони ризику, оскільки за усіма блоками зобов’язань ми демонструємо стабільний прогрес:
- Наші документи захищені за високими міжнародними стандартами.
- Прикордонна служба має усі необхідні засоби для ідентифікації громадянина в пункті пропуску.
- Забезпечується належна взаємодія органів, які входять до складу Міжвідомчої робочої групи високого рівня з питань інтегрованого управління кордонами.
- Україна демонструє високі показними виконання Угоди про реадмісію з ЄС.
- Триває виконання Стратегії інтегрованого управління кордонами, розробленої спільно з експертами ЄС.
- Законодавство України максимально наближене до норм права ЄС, а також триває його удосконалення для забезпечення кращої координації управління міграцією та протидії порушенням міграційного законодавства.
- ДМС забезпечено щорічну підготовку та оприлюднення Міграційного профілю.
- У 2020 році МВС також виконано одне із завдань, необхідних для посилення протидії організованій злочинності – розроблено та затверджено Стратегію боротьби з організованою злочинністю.
Консультативна Місія ЄС з реформування цивільного сектору безпеки України (EUAM)
Консультативна Місія ЄС з реформування цивільного сектору безпеки України (EUAM) – це дорадча цивільна місія, запроваджена Європейським Союзом у 2014 році на запит України. Правова підстава діяльності: Угода між Україною та ЄС щодо статусу Консультативної Місії ЄС з реформування сектору цивільної безпеки України (підписана 17.11.2014 в м.Брюселі, ратифікована 04.02.2015 Законом України №142-VIII, набрала чинності 13.03.2015 року).
Мандат КМЄС передбачає три напрямки діяльності:
- надання стратегічних консультацій щодо реформування сектору цивільної безпеки для розробки стратегій сектору цивільної безпеки;
- підтримка імплементації реформ через надання практичних консультацій, тренінгів та реалізації інших проектів;
- співпраця та координація для забезпечення координації реформ між українськими та міжнародними партнерами.
Головний офіс Місії знаходиться в м. Києві за адресою: Володимирський узвіз, 4В.
Місія також має регіональні офіси в містах Харків, Львів, Одеса та Маріуполь.
Співробітництво МВС з КМЄС щороку узгоджують план дій в рамках проєкту міжнародної технічної допомоги «Операційна підтримка в наданні стратегічних консультацій щодо реформування сектору цивільної безпеки України».
Зокрема Місія надає підтримку за напрямами:
- посилення спроможності щодо управління змінами, внутрішніх комунікацій, стратегічного планування;
- охорона громадського порядку (посилення сталості концепції поліції діалогу, вивчення кращих практик охорони громадського порядку),
- взаємодія поліції з громадою,
- розслідування злочинів,
- стратегічні комунікації та суміжні питання,
- реагування на злочини, скоєні з мотивів ненависті/дискримінації,
- забезпечення гендерної рівності,
- покращення адміністративних послуг.
Більше інформації про діяльність Консультативної місії ЄС в України за посиланням
Місія Європейського Союзу з прикордонної допомоги Україні та Республіці Молдова (EUBAM)
Місія Європейського Союзу з прикордонної допомоги Молдові та Україні (EUBAM) розпочала свою роботу в 2005 році. Правовою основою EUBAM є Меморандум про взаєморозуміння між Європейською Комісіє та Урядами України і Республіки Молдова, підписаний 7 жовтня 2005 року. Меморандум визначає мандат та статус місії, а також механізми співробітництва. Чинний мандат місії дійсний до 30 листопада 2020 року, втім сторони погодилися про ініціювання його продовження. EUBAM сприя впровадженню прикордонних і митних норм і практики, які відповідають стандартам ЄС і задовольняють потреби її двох країн-партнерів. Місія працює разом з Молдовою та Україною над приведенням стандартів і процедур управління кордонами, митної справи і торгівлі у відповідність з тими, які діють в країнах-членах ЄС. Вона допомагає покращувати транскордонне співробітництво між прикордонними і митними відомствами, а також іншими правоохоронними органами, і сприяє міжнародному співробітництву.
Завдання Місії полягають в наступному:
- сприяти мирному врегулюванню придністровського конфлікту за допомогою заходів по зміцненню довіри і зближення законодавства і процедур у сфері митниці, торгівлі, транспорту і організації транскордонної діяльності;
- забезпечити повне впровадження практик Інтегрованого управління кордоном (ІУК) на молдавсько-українському кордоні;
- допомагати урядам України та Молдови більш ефективно боротися з транскордонною злочинністю.
Більше інформації про діяльність Місії EUBAM Ви можете знайти: тут
Європейський поліцейський офіс (Європол)
Європейський поліцейський офіс (Європол)– правоохоронна інституція Європейського Союзу, до сфери повноважень якої належать боротьба транснаціональною злочинністю, торгівлею людьми, нелегальною міграцією, тероризм, незаконною торгівлею автотранспортом, розповсюдженням порнографії, виготовленням фальшивих грошей та інших платіжних засобів, відмиванням грошей, кіберзлочинами. На сьогодні співробітництво з Європолом регулюється положеннями Угоди між Україною та Європейським поліцейським офісом про оперативне та стратегічне співробітництво, підписаної у 2016 році та ратифікованої Законом № 2129-VIII від 12.07.2017.
Згідно з Угодою співробітництво включає як обмін інформацією, так і обмін спеціальними знаннями, загальними зведеннями, результатами стратегічного аналізу, інформацією щодо процедур кримінальних розслідувань, інформацією про методи запобігання злочинності, участь у навчальних заходах, а також надання консультацій та підтримки в окремих кримінальних розслідуваннях.
Національним контактним пунктом для України, який діє як центральний контактний пункт між іншими компетентними органами України та Європолом визначено відділ по взаємодії з Європолом Національної поліції України. У 2015 році ратифіковано Меморандум про взаєморозуміння між Україною та Європейським поліцейським офісом щодо встановлення захищеної лінії зв’язку. Завдяки встановленню захищеного каналу зв’язку SIENA інформаційний обмін між правоохоронними органами України та Європолом суттєво збільшився. Крім того, у 2017 році підписано Меморандум про взаєморозуміння між Україною та Європейським поліцейським офісом стосовно конфіденційності та забезпечення збереження інформації. На сьогодні підготовлено відповідний законопроект про його ратифікацію.
У 2018-2019 роках Національною поліцією України опрацьовано методологію Європолу з оцінки загроз організованої і тяжкої злочинності SOCTA. На сьогодні розроблена методологія адаптована до українських реалій застосовується в практичній діяльності Національної поліції України. У 2020 році Національна поліція була учасником більше десяти спеціальних правоохоронних операцій під егідою Європолу, зокрема MISMED, SALO, RETROVIRUS, SHIELD, RAD.
Агентство Європейського Союзу з підготовки співробітників правоохоронних органів (CEPOL)
CEPOL – це агенція Європейського Союзу, яка об’єднує мережу навчальних інститутів для працівників правоохоронних органів держав-членів ЄС та підтримує їх у проведенні першочергового навчання з пріоритетів безпеки, співпраці правоохоронних органів та обміну інформацією. CEPOL також співпрацює з органами ЄС, міжнародними організаціями та третіми країнами, щоб забезпечити колективне реагування на найсерйозніші загрози безпеці.
СEPOL сприяє співпраці та обміну знаннями між працівниками правоохоронних органів держав-членів ЄС і третіх країн щодо питань, що випливають із пріоритетів ЄС у галузі безпеки; зокрема, із політичного циклу ЄС щодо тяжкої та організованої злочинності. Штаб-квартира агентства знаходиться в Будапешті, Угорщина.
У 2020 році підписано Робочу домовленість між МВС України та СEPOL, яка є правовою основою співробітництва та визначає порядок взаємодії між МВС України та Агентством, зокрема обсяг та форми участі представників Української Сторони в роботі CEPOL, а також створення сприятливих умов для здійснення взаємовигідного співробітництва. На підставі домовленості визначено контактний пункт для взаємодії, а також оператора E-Net мережі (якими є відповідні структурні підрозділи МВС).
Європейська Агенція з прикордонної та берегової охорони (FRONTEX)
Агенція діє на підставі Регламенту Ради ЄС від 26.10.2004 № 2007/2004. Штаб-квартира знаходиться у Варшаві, Польща. Мета діяльності - захист свободи, безпеки та справедливості, гарантія зони вільного руху без перевірок на внутрішніх кордонах ЄС, боротьба з транскордонною злочинністю та допомога у запобіганні терактам. Координація та розвиток європейського управління кордонами відповідно до Хартії основних прав ЄС та концепції інтегрованого управління кордонами.
Бюджет Frontex складається із загального бюджету ЄС та внесків країн Шенгенського простору. Бюджет Агенції на початку створення (2005р.) становив 6,3 млн. євро, на 2013 рік – 94 млн. євро. У 2020 році бюджет складав близько 460 мільйонів євро. Співробітництво з Державною прикордонною службою України здійснюється на підставі Робочої Домовленості між Агенцією FRONTEX та ДПСУ щодо встановлення оперативного співробітництва, підписаної 11 червня 2007 року та Планів оперативного співробітництва, що підписуються кожних 3 роки (останній План підписаний 28 червня ц.р. на 2019 – 2021 рр.)
Основні напрями співпраці:
- обмін інформацією та аналітичними продуктами,
- аналіз ризиків,
- навчання персоналу,
- оперативне співробітництво,
- дослідження та інновації,
- реалізація спільних проєктів.
У 2020 році Адміністрацією Державної прикордонної служби України взято участь у тренінгах, курсах та семінарах на онлайн-платформі Virtual Aula, здійснювався обмін даними через мережу збору та обміну інформацією щодо виявлення правопорушень в авіаційних пунктах пропуску PULSAR, проведено спільну операцію «Координаційні пункти. Авіа», в рамках якої троє експертів країн Європейського Союзу перебували в аеропортах України в якості спостерігачів; поновлено Угоду щодо співпраці та членства в мережі партнерських академій Агенції FRONTEX.
Більше інформації про співробітництво: тут
Закон України «Про ратифікацію Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони» від 16 вересня 2014 року № 1678-VII
Закон України «Про ратифікацію Угоди між Україною та Європейським поліцейським офісом про оперативне та стратегічне співробітництво» від 12 липня 2017 року № 2129-VIII
Закон України «Про ратифікацію Меморандуму про взаєморозуміння між Україною та Європейським поліцейським офісом щодо встановлення захищеної лінії зв’язку» від 4 червня 2015 року № 507-VIII
Закон України «Про ратифікацію Угоди між Україною та Європейським Союзом щодо статусу Консультативної місії Європейського Союзу з реформування сектору цивільної безпеки України (КМЄС в Україні)» від 4 лютого 2015 року № 142-VIII
Указ Президента України № 392/2020 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 14 вересня 2020 року «Про Стратегію національної безпеки України»
Указ Президента України № 146/2017 «Про заходи, пов’язані із запровадженням Європейським Союзом безвізового режиму для громадян України»
Указ Президента України № 155/2019 «Питання європейської та євроатлантичної інтеграції»
Постанова Кабінету Міністрів України від 31 травня 2017 р. № 447 «Питання проведення планування, моніторингу та оцінки результативності виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії та їхніми державами-членами, з іншої сторони»
Постанова Кабінету Міністрів України від 25 жовтня 2017 р. № 1106 «Про виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони»
Постанова Кабінету Міністрів України від 10 грудня 2014 р. № 700 «Питання підготовки та проведення засідань окремих двосторонніх органів асоціації між Україною та ЄС»
Постанова Кабінету Міністрів України від 02.09.2020 № 851 «Про утворення Комісії з питань координації виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами - членами, з іншої сторони»
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 25 жовтня 2017 р. № 779-р «Про схвалення Стратегії комунікації у сфері європейської інтеграції на 2018— 2021 роки»
Наказ МВС від 17.05.2018 № 421 «Про затвердження Плану заходів МВС з виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони»
Наказ МВС від 03.09.2020 № 644 «Про внесення змін до Плану заходів МВС з виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієїсторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони»
Наказ МВС від 25.08.2020 № 627 «Про затвердження Мережі контактних осіб у сфері європейської інтеграції Міністерства внутрішніх справ України»
Наказ МВС від 28.01.2021 № 61 «Про внесення змін до складу Мережі контактних осіб у сфері європейської інтеграції Міністерства внутрішніх справ України»