Роз’яснення щодо законопроєкту про внесення змін до Закону «Про Національну гвардію України» - НГУ
Чимала увага була до законопроєкту про внесення змін до Закону «Про Національну гвардію України» щодо вдосконалення правових засад застосування заходів примусу військовослужбовцями Нацгвардії №10311.
Були різні тлумачення і заголовки.
 
Тому ми вирішили відповісти на самі часті запитання:
Отож,
 
1. Що змінюється і чи дійсно прийняли закон?
Верховна Рада України 22 травня не ухвалила, а прийняла у першому читанні(!) за основу проєкт Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Національну гвардію України» щодо вдосконалення правових засад застосування заходів примусу військовослужбовцями Національної гвардії України» (реєстр. № 10311).
Основні зміни стосуються саме Закону України «Про Національну гвардію України» у частині приведення його норм у відповідність до інших, вже існуючих правових норм щодо виконання гвардійцями тих завдань і функцій, які вони виконують під час воєнного стану і враховуючи актуальні завдання, які виконує нацгвардія зараз.
 
2. Нацгвардійцям значно розширять повноваження?
Ні, не розширять.
Впорядкують. Національна гвардія – це складова МВС. Структура, окрім виконання завдань на лінії фронту, має правоохоронні завдання (функції). Військовослужбовці НГУ несуть службу і на блокпостах, і залучаються до правоохоронних завдань на деокупованих та прифронтових територіях, проводять стабілізаційні заходи. А також залучаються до контрдиверсійних заходів, боротьби із ДРГ.
Виконуючи такі завдання, керуються зокрема Законом України «Про Національну поліцію», Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження переліку та Правил застосування спеціальних засобів військовослужбовцями Національної гвардії під час виконання службових завдань», Бойовим статутом Сухопутних військ ЗСУ, іншими інструкція та наказами Міністерств і відомств, які входять до складу Сил безпеки і оборони України.
Відповідно, військовослужбовець НГУ має використовувати норми багатьох нормативно-правових документів одразу. У проєкті закону № 10311 пропонується їх уніфікація в одному законі, який регулює діяльність Національної гвардії.
 
3. Чи могли гвардійці раніше і, чи можуть зараз застосовувати гумові кийки, електрошокові пристрої засоби примусової зупинки транспорту? Чи це буде лише з прийняттям законопроєкту № 10311?
Так можуть і могли.
Постанова КМУ від 20 грудня 2017 р. № 1024 «Про затвердження переліку та Правил застосування спеціальних засобів військовослужбовцями Національної гвардії під час виконання службових завдань» визначала це у переліку спеціальних засобів, що застосовуються військовослужбовцями Національної гвардії під час виконання службових завдань.
 
4. Чи використовували гвардійці заходи примусу і, чи зупиняли авто зараз і раніше, до подання змін у законі?
Так.
Військовослужбовці Національної гвардії України мали і мають право застосовувати фізичний вплив, спеціальні засоби, зброю, озброєння та бойову техніку для виконання своїх завдань і функцій, зупиняти і перевіряти авто. Саме так вони і несли службу і до повномасштабного вторгнення, і у 2022 році, і несуть зараз. Саме так виявляли ДРГ, виявляють незаконний обіг зброї, боєприпасів, наркотичних речовин, затримують осіб, які скоїли злочини чи перебувають у розшуку.
 
Навіть у запропонованому законопроєкті деякі норми майже повністю продубльовано із Законів України «Про Національну поліцію», «Про Державну прикордонну службу України», «Про військову службу правопорядку у Збройних Силах України» з урахуванням особливостей виконання покладених на Національну гвардію завдань та функцій.
 
Загалом зміни в закон спрямовані на деталізацію повноважень Національної гвардії та забезпечення чіткого нормативного визначення діяльності Нацгвардії. Він може зазнавати змін і доповнень на етапі розгляду і прийняття.
Гвардійці мусять мати законні інструменти, аби протидіяти ДРГ, злочинцям, нести службу у місцях, де цього потребують люди у прифронтових районах та на звільнених територіях. Наше завдання – захист держави, безпека громадян.
 
*(на скрінах зміни до основних розділів, які пропонуються, відповідно до пояснювальної записки до законопроєкту)
Перейти до вмісту