НАЦІОНАЛЬНА ГВАРДІЯ УКРАЇНИ

Телефон довіри (044) 226-22-52

У нашому тексті спеціальна хронологія та підсумки щоденної роботи нацгвардійських авіаторів у взаємодії з іншими підрозділами, а також їхній розвиток за останні 7 років.

Склад: до складу Національної гвардії України входить Гвардійська авіаційна база (військова частина 2269), у складі чотирьох авіаційних ескадрилій.

Транспорт: на озброєнні цієї військової частини НГУ знаходяться транспортні літаки Ан-26, Ан-72, Ан-74; багатоцільові вертольоти  EC 225 LP, Мі-8, Мі-2; безпілотні авіаційні комплекси «МАРА 2М», «FLY EYE», «КS-1», «RAVEN RQ-11».

Завдання: головними завданнями авіації Національної гвардії України є: забезпечення маневру та дій підрозділів Національної гвардії України; перевезення мобільних оперативних груп МВС, Національної гвардії України до місць виконання завдань; перевезення вантажів, боєприпасів та інших матеріальних засобів; десантування спеціальних підрозділів; пошук та допомога у знищенні ДРГ противника у межах смуг (зон) відповідальності; ведення повітряної розвідки, патрулювання і моніторингу місцевості та об’єктів; евакуація поранених, хворих та потерпілих; пошук та рятування екіпажів літаків (вертольотів), потерпілих від лиха.

Тренувальні бази: перша та друга авіаційні ескадрильї на вертольотах – аеродром «Олександрія» (м. Олександрія, Кіровоградської обл.); третя авіаційна ескадрилья на літаках – аеропорт «Київ» ім. Ігоря Сікорського, (м. Київ); авіаційна ескадрилья безпілотних авіаційних комплексів – аеродром «Калинівка» (м. Калинівка, Вінницької обл.)

Історія гвардійської авіації: хронологія

Свою історію гвардійська авіаційна база Національної гвардії України веде від важкого бомбардувального авіаційного полку створеного наприкінці 1943 року. Невдовзі його було переформовано в 51-й авіацій транспортний полк, що входив до 9-го гвардійського авіаційного корпусу Повітрянодесантних військ. На озброєнні полку знаходилися літаки Лі-2 та С-47.

У вересні 1957 року особовий склад полку отримав задачу здати літаки Лі-2 та С-47 і наземним ешелоном перебазуватися на аеродром м. Олександрія та переозброїтися новою авіаційною технікою – вертольотами Мі-4. До середини 70-х років вертолітний полк був переозброєний на вертольоти Мі-6 та Мі-8.  

У 1980 році ескадрилья на вертольотах Мі-8 у складі близько 150 військовослужбовців була направлена в Демократичну республіку Афганістан, де вони виконували бойові завдання упродовж п’яти років.

З перших часів аварії на Чорнобильській АЕС військова частина була перебазована на польовий аеродром Гончарівськ, Чернігівської області, де в числі перших військовослужбовці розпочали ліквідацію наслідків катастрофи. Було залучено 14 екіпажів вертольотів Мі-6 та 12 екіпажів вертольотів Мі-8, а це 163 військовослужбовців. Тоді олександрійські авіатори виконали 429 вильотів, скинули 764 тони вантажу на місце катастрофи та евакуювали 233 особи.

Військовослужбовець Валерій Ватлін розповідає, що найбільше радіаційного опромінення дістали бортові техніки, адже, саме вони відкривали вантажні люки для скиду мішків зі свинцем, марганцівкою та клеєм.

1 серпня 1992 року на базі 51-го окремого вертолітного полку з частинами забезпечення, що дислокувався в місті Олександрія була сформована 51-а окрема вертолітна бригада Національної гвардії України.

1992 року під час Придністровського конфлікту 12 екіпажів на гелікоптерах Мі-24 та Мі-8 виконували завдання з прикриття українсько-молдовського кордону.

У 1993 році авіатори здійснили пошук та евакуацію 88 рибалок, яких на крижині віднесло у Кременчуцьке водосховище. Через п’ять років, у 1998-му, олександрійські льотчики евакуювали понад тисячу жителів Закарпаття, чиї села потерпали від сильної повені.

Нацгвардія: відродження авіації

До 2014-го військова частина діяла, як підрозділ забезпечення дій внутрішніх військ.

Коли у березні 2014 року для відсічі збройної агресії на сході держави сформували Національну гвардію України, на новостворене військове формування були покладені завдання, які вимагали ефективної авіаційної підтримки.

Звідтоді авіатори НГУ та спецпризначенці окремих спеціалізованих для польотів груп залучаються до польотів в районі  проведення операції Об’єднаних сил, забезпечуючи даними аеророзвідки підрозділи та артилерійські розрахунки як НГУ, так і ЗСУ.

Також екіпажі на вертольотах та літаках виконують бойові завдання з перевезення особового складу, продовольства, озброєння, боєприпасів та евакуацію хворих і поранених.

29 травня, один з олександрійських вертольотів Мі-8 було збито проросійськими найманцями з переносного зенітно-ракетного комплексу. Це сталося близько 12 години поблизу міста Слов’янськ, після розвантаження продовольства на 4-й блокпост та проведення ротації особового складу.

У результаті катастрофи загинуло 12 чоловік: шість військовослужбовців Національної гвардії України, включаючи генерал-майора Сергія Кульчицького та двох олександрійців – членів екіпажу гелікоптера, заступника командира авіаційної бази з льотної підготовки полковника Сергія Бульдовича та бортового техніка-інструктора капітана Сергія Кравченка, а також шість представників спецпідрозділу МВС України.

Олександр Макеєнко, штурман загону вертолітної ескадрильї військової частини 2269 – єдиний, хто вижив у тій катастрофі, розповідає:

«Ми виконували політ за вказаним маршрутом, провели ротацію особового складу, пан Кульчицький провів інструктаж зі своїми хлопцями піднялися на борт і ми у визначену хвилину здійснили зліт, коли ми були на висоті 30-ти метрів, прогримів вибух у кабіні вантажу і вертоліт почав стрімке зниження та врізався у землю».

Про технічну базу та виконання завдань за призначенням

За останні шість років до НГУ на доукомплектування авіаційного парку військової частини 2269 НГУ надійшло дві одиниці літаків Ан-26 та Ан-72, три вертольоти Мі-8 МСБ-В та два Мі-2 МСБ, модернізованих на вітчизняних авіаремонтних підприємствах.

Створено ескадрилью безпілотних авіаційних комплексів, на озброєння якої поступили комплекси типу: «FlY-EYE», «KS-1», «RAVEN», «RQ-11В».

У 2018-му році в рамках виконання угоди між урядами України та Франції, щодо офіційної підтримки у рамках створення єдиної системи авіаційної безпеки та цивільного захисту, авіапарк військової частини розпочав поповнюватися французькими вертольотами EC 225 LP виробництва компанії AIRBUS HELICOPTERS.

На даний час в спеціалізованих центрах підготовки AIRBUS HELICOPTERS у Франції пройшли підготовку до допуску  експлуатації вертольотів типу ЕС 225 LP чотири льотчика та 12 фахівців інженерно-технічного персоналу.

Наразі екіпажі вертольотів та літаків займаються перевезенням оперативних груп НГУ та МВС.

Для прикладу, 20 липня 2019 року за наказом Міністра внутрішніх справ України Арсена Авакова з трьох аеродромів літаками АН-72, АН-26 та гелікоптерами Н225, Мі-8 Національної гвардії України в межах Єдиної системи авіаційної безпеки МВС були передислоковані резервні спецпідрозділи НГУ та НПУ в різні регіони нашої держави.

Наприкінці 2019-го весь світ сколихнула пандемія COVID-19. Медики та військові, гуманітарні організації та інститути охорони здоров’я чи невперше у світі об’єднались у боротьбі з коронавірусом.

Національна гвардія України теж не стала осторонь. Наприкінці березня 2020 року, на виконання рішення Міністра внутрішніх справ України, повітряні судна Гвардійської авіаційної бази НГУ доправили першу партію медичного вантажу, що прибув з Китаю, до Одеси, Харкова, Львова та Дніпра. Далі з  аеропортів цих міст автотранспорт Національної поліції розвіз вантаж по областях України. Таким чином, тоді вдалося як найшвидше доправити до різних куточків країни необхідні для боротьби з поширенням коронавірусу медичні засоби. Надалі, розвантаження повітряних суден із медичними засобами, які були транспортовані з Китаю, також забезпечували військові Нацгвардії.

На початку квітня 2020 року, для допомоги в боротьбі з пандемією та обміну досвідом, авіація НГУ здійснила транспортування бригади українських медиків від Міністерства охорони та Міністерства внутрішніх справ до Італії. Протягом трьох тижнів українські інфекціоністи, реаніматологи, хірурги, анестезіологи, ендокринологи, невропатологи та медичні сестри здобували досвід лікування коронавірусної інфекції. Вже 23 квітня пілоти Національної гвардії України повернули їх на Батьківщину.

Водночас, літаком Нацгвардії в Італію було доставлено п’ять тонн дезінфікуючої речовини для потреб місцевих лікарів. У результаті Посол Італії в Україні Давіде Ла Чечіліа висловив подяку Президенту України Володимиру Зеленському та міністру внутрішніх справ України Арсену Авакову.

У серпні 2020 року літак Національної гвардії вилетів до Ліванської Республіки, щоб доставити майже п’ять тонн гуманітарного вантажу з борошном і медикаментами для допомоги постраждалим від потужного вибуху, який стався 4 серпня у районі морського порту міста Бейрут.

У квітні 2021 року авіація Нацгвардії та поліцейські сприяли терміновому транспортуванню донорських органів із Запоріжжя до Києва, цим самим врятували життя трьом українцям.

 

Відеосюжети про авіацію Національної гвардії: